“Înțelegerea necesită formalizare” zicea profesorul Dana S Scott. Am găsit remarca asta la prietenul Adrian Rezus și vorba unui alt comentator la postarea respectivă: facebook n-are simbol de reacție pentru “căzut pe gânduri”.

De ieri mă tot gândesc la treaba asta. Adică tot caut un exemplu în care înțelegerea să nu ceară formalizare. Țin să fac o diferență între formalitate și formalizare, pentru a elimina eventualele confuzii. Nu am găsit încă un exemplu, dimpotrivă, căutând și amintindu-mi de o discuție cu un alt prieten despre ritualurile tribale, mi-am dat seama că aceste ritualuri adesea barbare, erau menite să formalizeze anumite precepte pentru a le face înțelese. Avem de-a face deci cu două feluri de formalizări: concrete în cazul ritualurilor și abstracte în cazul teoriilor.

Inclusiv teatrul și literatura sunt formalizări. Cred că înțelegerea deplină se manifestă doar în cazul formalizării teoretice logic argumentate. Celelate fiind doar surogate ce pot da naștere unei înțelegeri parțiale.

Copiii foarte mici nu pricep vorbe. Dacă fac ceva rău, nu le poți argumenta sau explica nimic. Pentru ca ei să înțeleagă e nevoie de măsuri concrete, de-asta pedeapsa și recompensa pot funcționa, dar ținerea de teorii nu, fiindcă ei aud vorbele dar nu le pricep sensul, sunt axați fundamental pe simțire, fără complementul gândirii, limbajul fiind redus (nu că n-ar exista gândire fără limbaj). Să funcționezi la vârste adulte ca un copil de trei ani se numește....?

Cu cât e mai mare gradul de complexitate al unui fenomen, cu atât formalizarea lui e mai complexă, de fapt, complexitatea fenomenului e dată de măsura complexității formalizării.

Din această pricină, pentru a dezbate adecvat afirmația inițială, ar fi necesar să scriu un articol atât de lung încât nu l-ar citi mai nimeni.

Aici însă greșesc, fiindcă uit că oamenii preferă oricând misticăraia în locul clarității. Oricum își doresc mai mult să fie înțeleși în sensul de a le fi justificată din exterior ființa și faptele, însă nici așa nu fac mare lucru pentru a se formula într-un fel sau altul pe ei înșiși, iar pentru că nu sunt capabili să se auto-formuleze, să se formalizeze prin expresie (abstractă, concretă, artistică) nu vor fi capabili nici să se înțeleagă nici să se facă înțeleși.